Soms heb je van die bezienswaardigheden die op het eerste oog misschien oninteressant lijken. Maar een tweede bik kan tot hele andere inzichten leiden.
De Long Bien Bridge in Hanoi is er zo een. Als je met de taxi langs de brug rijdt of er gewoonweg langsloopt dan zie je een hoop verroest staal over de rivier gaan.
Loop je echter over de brug dan wordt je beloond met een erg fraai plaatje van een stad met historie.
De Long Bien bridge werd gebouwd in 1899- 1902 door de Franse architecten Dayde & Pille of Paris en was destijds de langste brug in Indochina ( 2,4km ).
Voor de Vietnamese onafhankelijkheid in 1954 stond de bug bekend als de ‘’Paul Doumer’’ brug, naar de gouverneur van Frans Indochina. Meer dan 3000 Vietnamese arbeiders werkten aan de brug.
De turbulente historie van de brug begon toen de Fransen op 9 oktober 1954 hun troepen en burgers evacueerden over de brug naar Hai Phong. Op 10 oktober 1954 werd de brug overgenomen door de Viet Minh en tot Cầu Long Biên gedoopt.
De Long Bien Brug was ook een belangrijk doelwit tijdens de Vietnam oorlog omdat het destijds de enige brug was die Hanoi over de Rode Rivier verbond met de havenstad Hai Phong. De brug heeft dan ook te kampen gehad met zware bombardementen van de Amerikanen.
Tegenwoordig wordt de brug gebruikt door de trein, brommers en voetgangers en is het een heerlijke wandeling voor toeristen.
Ofschoon er in de toekomst een nieuwe spoorbrug over de Rode Rivier gebouwd gaat worden zal de Long Bien Bridge in tact blijven en zo voor altijd een Icoon uit het verleden blijven.
Vanaf de brug heb je een prachtig uitzicht over de Rode Rivier en de stad en de brug is een ideale locatie voor ‘’hobby’’ fotografen. De beste tijd om de brug te bezoeken is ongetwijfeld tijdens het uur voor zonsondergang.